Bērni un aizrautīgi kolekcionāri mēdz krāt sportistu uzlīmju albumus un kartītes. Retu kartiņu cena otrreizējā tirgū var būt pat ļoti augsta. Pašiem sportistiem albumu izdevēji mēdz kaut ko samaksāt, taču arī tur ir savas juridiskās nianses, kur domas dalās.
Francijas tiesvedība
Nesen noticis neparasts gadījums. Daži mazpazīstami futbolisti apstrīdēja profesionālo futbolistu savienības tiesības vienoties ar Panini – slaveno uzlīmju albumu veidotāju par viņu bildīšu iekļaušanu Francijas līgas albumā. Parīzes tiesa 2024.gada maijā pasludināja spriedumu, ar kuru katram no viņiem piešķīra zināmu atlīdzību – dažus tūkstošu eiro. Lai gan prasīja viņi daudzreiz vairāk.
Augstākās līgas sportisti un privātums
Atšķirībā no parastu ikdienas darbu veicējiem, kuru darba rezultātu redz ļoti šaurs cilvēku loks, augstāko līgu sportisti parasti ir publiska spersonas. Tas gan neatņem viņiem tiesības uz savu privātumu un personību.
Ierasts, ka šāda veida tiesas prāvas bieži vien tiek risinātas privāti, un detalizēta informācija par tām netiek publiskota. tomēr Francijas gadījumā sanāca citādi.
Tāpat arī ir grūti iegūt uzticamus datus, ja strīds ir ļoti nesen noticis, informācija par to vēl nav indeksēta meklētājprogrammās un nav tiesu datubāzēs, spriedumi vēl nav anonimizēti
Jautājuma skaidrību kavē arī konkrētības trūkums: jautājums ir diezgan vispārīgs. Savukārt nereti sportistus pārstāv organizācijas, kuru nosaukumi ir maz zināmi. Ja ir zināms vairāk informācijas, piemēram, par konkrētiem basketbolistiem/futbolistiem/hokejistiem/utt. vai komandām, kā arī par to, kādas tieši tiesības tika apstrīdētas, ir daudz vieglāk veikt meklēšanu.
Tipiskie strīdi
Bieži sastopami strīdi ir par spēlētāju vārda un līdzības izmantošana videospēlēs un citās digitālās platformās. Bieži rodas strīdi par to, vai spēļu izstrādātāji ir tiesīgi izmantot spēlētāju vārdus, līdzības un spēles stilu bez viņu (tiešas, personiskas) atļaujas.
Otra liela kategorija: spēlētāju attēlu izmantošana reklāmās un citos mārketinga materiālos. Spēlētāji bieži vien slēdz līgumus ar sponsoriem, kas dod tiem tiesības izmantot spēlētāju attēlus. Tomēr, ja tiek pārkāpti līguma noteikumi, var rasties strīdi.
Trešais lielais bloks ir spēlētāju preču zīmes. Daži spēlētāji reģistrē savus vārdus vai logotipus kā preču zīmes, lai aizsargātu savus zīmolus un novērstu to neautorizētu izmantošanu.
Parīzes tiesas sprieduma ieguvēji
Saprotams, ka mazpazīstamie sportisti bija pirmie lielie ieguvēji, ka no populārās albumu sērijas saņēma kaut vai tikai zemajos četrciparu skaitļos mērāmu atlīdzību.
Francijas profesionālo futbolistu savienība šī sprieduma ēnā jeb gaismā varēja paātrināt sieviešu izlases labāko spēlētāju atpazīstamības pārdošanu FFF jeb Francijas futbola federācijai.
Sieviešu futbols ir strauji augošs. Tomēr tā komercializācija ne tuvu nav tāda kā vīriešu futbolam, vai, piemēram, basketbolam vai tenisam. Līdz ar ko šāda FFF rīcība vērtējama vairāk nekā pozitīvi, parādot labo piemēru sportistu atpazīstamības korektā atlīdzināšanā.
Atbildēt